drumul vinului #3. gitana/f’autor

a mai trecut o zi, am mai băut oleacă. alte două vinării au fost vizitate de noi azi, alte povești și legende, dar la fel de multă dragoste și laudă. azi am cam stat în vânt și asta dă rezultate, abia de mai respir. hai să vă zic repejor cam ce a fost azi în drumul vinului.

1.  prima vinărie la care am fost și n-am fost este Gitana. am fost invitați pe deal, să vedem via și n-am mai ajuns să vedem locurile unde este prelucrată, dar pare a fi ceva interesant și ne promit că vom ajunge să vedem  și asta. oricum am băut și ne-am distrat pe vântul cel mai mare în dosul jeep-urilor și am primit și câte un cadou din partea vinăriei. Lilia Dulgher, care-i fiica proprietarului și responsabila de vânzări, zice că se vând bine prin europa și românia și că fac un vin premium de aia nu se rup să răzbată chiar peste tot, cel puțin nu așa cum încearcă să facă alții, de fapt e și normal pentru micii producători să nu-și întreacă puterile cu marii producători, care scot și bagă tone pe piață.

o întrebare care o tot am și n-am încă un răspuns prea clar la asta e poama și vinul din ea. moldova n-are atîta poamă cît vin, se zice că scoate cam 7 tone de struguri la ha, dar vinării avem destul de multe și toți zic că au hectare de teren, acum, în una din zile, voi încerca să fac un calcul să văd cât teren totuși acoperit de vie este în țara asta, cel puțin din curiozitate. e ca și cu martorii Iehova care zic că au 144.000 de locuri în rai, dar continuă să recruteze creștini. cel puțin Gitana n-are grija asta, pentru că au poama lor, au și un sort din regiunea Bacalu pe care-l laudă și au mari așteptări cu el, am văzut via și n-am văzut uzina, la alții vedeam uzina, dar nu vedeam via, deci suntem aproape chit.

Gitana, cum vă dați seama, înseamnă țigancă din spaniolă, au ales acest nume ca să sune internațional, mai ales că este una dintre puținile companii care lucrează doar cu străini, argentinieni și italieni și belgieni, moldovenii fac doar munca de câmp și restul detaliilor care nu prea cer o complicație intelectuală, mi se pare corect să nu lucrezi cu moldoveni dacă vrei o afacere bună, eu, de exemplu, aș prefera o afacere fără moldoveni, cred că știți cu toții că moldovenii sunt foarte leneși și dezorganizați și niciodată nu fac la timp munca. țigancă pentru că localitatea unde-i amplasată uzina era în Țiganca, care-i deja localitatea Plopi acum, dar n-are asta așa mare treabă cu gustul vinului, e doar un detaliu. oricum să știți că toate denumirile au o logică la ei, Sophie pentru că numele nepoțicăi e Sofia, Lupi pentru că au fost văzuți lupi vii în zona viilor, tot așa e și cu alte denumiri, destul de bine lucrate. am băut un vin bun la ei, dar nu vă zic care ))).

2.  a doua vinărie e F’autor. o companie care s-a impus din prima pe piața din Moldova. o companie care place chinezilor și e solicitată și în alte țări. am băut Fabula lor un an fără să știu că e parte a brand-ului Fautor, azi mi-au deschis ochii. aveau un rose care mă omora, anul ăsta nu-l mai au, adică este, dar e un pic alt gust pentru că e și roada din alt an, dar oricum recunosc că cel mai des am băut vin de la ei, acum după ce beau mult de la toți mi-am cam schimbat un pic gusturile, dar indubitabil e o vinărie despre care se vorbește prin magazin, în rând cu alte câteva vinării de calibru.

cred că ați înțeles că nu e nici un mister în nume, fautor e autor și e pentru că vinificatorul e și autorul care-și verifică fiecare mișcare din procesul de preparare a vinului, de aia mi se pare corect să-și asume responsabilitatea de a se numi autorul produsului său. e creator și are voie să-și laude marfa pe care o are, asta și se petrece, fiecare-și laudă marfa în cel mai bun fel posibil, vă zic că mă miră cu câtă ardoare își laudă vinul acești oameni și nu pot decât să fiu mândru de ei. îi cred pe ei, unii dintre cei mai buni la capitolul calitatea vinului ieftin din market, de la ei am luat vin ok la prețuri studențești, acum nu mai e chiar așa, dar știi cum suntem noi și amintirile noastre? via din sud are alte calități, ca și oamenii de acolo, probabil ați auzit povești despre cei din nord și cei din sud, la fel e și poama, e de la soare și prut sau marea neagră care-i și ea undeva în zonă, e de la faptul că la sud e mai cald și mai mult soare, de aia o mare parte din poamă e de la sud, dar să știți că vinul îl fac oamenii. oamenii, soarele și strugurele.

USAID CEED II și Redescoperă Moldova vă recomandă să beți vin în cantități rezonabile, asta fac și eu.

pace.

Standard

Lasă un răspuns

