cu ușile închise în fața lui Sartre

vreau să revin cu cîteva articole despre teatru, sper micul psih să mă ierte, dar văd că gluma se îngroașă și cred că merită să fac o mică lecție de teatru cu voi. am să vă zic chestii pe care nu le auzi la academie pentru că profesorii nu cresc ucenici ci concurenți, de aia nu prea dau mare importanță creșterii specialiștilor, ei, de regulă, visează să vă fută viața și visele artistice cît mai repede posibil. dar bun, nu e bine să-ți vorbești de rău maeștrii, așa se zice, deși azi am să vă vorbesc despre proful și dirigintele meu de la AMTAP, Vlad Ciobanu.  sunt un animal spurcat, dar adevărul mi-e mai aproape, vorba lui Socrate. bun. să înceapă distracția.

oricum iadul e în ceilalți.

am văzut * Cu ușile închise* de Jean-Paul Sartre în regia lui Vlad Ciobanu cu doi din colegii mei și doi din grupa lui Emil Gaju. distribuția era: Iurie – băiatul, Draga- Ines, Viorica- Estelle și Ion- Garcin.  n-am dat numele de familie ca să nu fac greșeli și de fapt asta nici nu-i atît de important, pentru că n-a avut treabă cu Sartre spectacolul deloc. a fost un fel de întîlnire a absolvenților la un club din sudul țării. bun, hai să vă zic ce mi-a plăcut și ce trebuia să fie, asta dacă vă apucați să faceți vreodată un spectacol și voi.

bun, erau partituri actoricești foarte curioase, mai ales fetele, Viorica și Draga chiar au fost destul de interesante, Iurie a apărut cu ceva nou, iar Ion era bun în felul lui, nu și în felul în care se cere în piesă. Sartre ar fi ieșit scuipînd de la spectacol, era prea murdar, eu nu suport de la o vreme murdăria în spectacole, Ciobanu are problema asta, e un pic neglijent. Garcin arăta ca un tractorist la pensie și asta era jalnic și groaznic în egală măsură, nu se poate să faci și să îmbraci așa un personaj, e urît și obraznic.

hai să vă dau o lecție de teatru, nu luați asta ca o aroganță, chiar vă recomand să țineți cont, indiferent de ce școală ați făcut pînă acum. deci să luăm piesa *cu ușile închise*. 

1. țineți cont de numele autorului. Sartre este în primul rînd un filosof, ca să înțelegi mesajul piesei trebuie să înțelegi care-i poanta cu toată filosofia lui. trebuie să ții cont de faptul că el era un comunist pe vremea cînd comunismul însemna ceva și era reprezentantul existențialismului, care propagă libertatea individuală și subiectivitatea, îți place sau nu, vrei să-l moldovenizezi sau să-l distrugi, nu contează, sunt lucruri de care trebuie să ții cont dacă vrei să scoți un material bun.

2. de ce piesa are acest nume? pînă nu descifrezi numele nu crea mizanscene, o vei da în bară inevitabil. aș putea să vă fac o teză de diplomă numai pe numele acestei piese, dar n-am chef să fac asta gratis, sincer să fiu cu voi.

3.  unde se petrece acțiunea. aici mă refer nu doar la locul din piesa, dar și la țara și timpul în care se petrece. cînd a fost scrisă și în urma a ce evenimente. nu vă apucați de un text pînă nu înțelegeți perioada în care a fost scris și felul în care se purta lumea și relațiile dintre ei. de exemplu Garcin e un intelectual care arată bine, ar trebuie să fie vrut de femeile din sală, ar trebui să fie un bărbat sexy în costum și cu trenci bej, așa cum se purta pe vremea aia, ar fi trebui să fie un pic neras și să miroase a tutun și whisky, ar trebui să fie auzit atunci cînd pășește. Ion a fost opusul descrierii de mai sus, din păcate nu e rolul lui, dar aici e vina regizorului, Vlad, cu tot respectul, niciodată n-a știut să selecteze corect chipurile și să le prepare pentru piesă. v-aș face o analiză desfășurată a personajelor, dar e prea mult de scris, de aia, cu permisiunea voastră, am să sar peste unele detalii importante, dar prea complicate pentru dimineața în care scriu. Ion era îmbrăcat ca un țăran care vine la oraș de două ori pe lună, asta mi-a întors stomacul pe dos, deși scenografia era atît de bună și erau niște chestii tehnice perfecte, cînd a intrat Ion a rupt filmul pe care-l aveam în cap. atîta neglijență. 

4. dacă nu știi cum să îmbraci personajele, îmbracă-le sus în alb și jos negru, nu dai greș niciodată. important e ca încălțămintea să fie curată și hainele să nu fie pătate. sau în albastru, jeans de exemplu. orice om de teatru care gîndește îți va spune că combinația de alb-negru-roșu e perfectă dacă nu știi în ce să-ți îmbraci chipurile, indiferent de perioada în care se petrece acțiunea, apropo.

5. nu folosi trucuri în care nu ești sigur. nu încerca să bagi toate într-o oală, de regulă diletanții se prind din prima secundă, ei încearcă disperat să bage toate trucurile și toate școlile într-un spectacol și iese o zeamă cu gust de salată și miros de pește. moldovanul are boala asta, moldoveanul e diletant prin firea sa. numai un moldovean poate băga personaje din dramaturgia rusă într-o piesă americană și să bage Bach pe fundal. e oribil, știu că nu vedeți diferența pentru că nu vă învață s-o vedeți, dar vă asigur că e o combunație jalnică și demnă de un absolvent AMTAP.

aș mai spune cîte ceva despre piesă și montare, dar nu vreau să-mi supăr colegii prea tare. nu sunt un bădăran, dar vreau să începeți odată să înțelegeți că teatru nu va fi dacă nu-l faceți voi, nu așteptați de la regizor, el singur nu mai știe pe ce lume se află. dacă vezi că nu se pricepe, dă-i un sfat, eu așa făceam, de aia nu prea plac regizorilor, dar asta e, oricum am învățat singur tot ce știu, am citit, am ascultat ș-am analizat pe foiță sute de spectacole, asta vă propun și vouă dacă vreți să faceți actorie sau regie de teatru. 

într-o zi am să fac un workshop cu lumea de teatru din țara asta, pentru că văd că indiferent de vîrstă și statut, au futut arta teatrală așa de grav că ies în lacrimi de la spectacole la cît de idioate sunt, și asta nu doar la noi, e un val de delitantism în toată lumea acum.

de ce faci ceea ce faci? asta-i cea mai importantă întrebare la care să-ți răspunzi înainte de a urca în scenă, te rog fă asta cu tine.

pace.

 

 

Standard

Lasă un răspuns

