de ziua fericirii. fericire etc.

cica-i ziua internationala a fericirii. felicitari. fericire tuturor. 

dimineata m-am intilnit cu un cunoscut (rus) in troleu s-am discutat un pic despre fericire. oamenii merg la un serviciu pe care nu-l plac, pentru care primesc un salariu mizer si cu intirziere, intr-un oras plin de gropi si ambalaje, privesc de dupa geamurile transportului public, geamuri intodeauna murdare, merg asa cu gindurile lor si nici n-au cea mai vaga ideie ca e ziua fericirii, iar noi, doi oameni diferiti, unul dintr-o familie de rusi comunisti si eu dintr-o familie de moldoveni care nu merg la alegeri vorbim despre fericire.

vorbind despre fericire am ajuns sa vorbim si despre oras, pentru ca am avut momente memorabile in orasul asta, m-am sarutat, m-am imbatat,  am facut dragoste, m-am ratacit, am iubit si am plins din cauza asta, am dansat, am avut pupilele cit doua bufnite, am facut sex in parcuri si baruri, am stat in ploaie, am dormit pe acoperisuri, am cunoscut si continui sa cunosc lume, am inteles ca in fiecare zi intilnesc cel putin 5 oameni pe care-i stiu, la urma urmei  am fost fericit in orasul asta. am fost si sunt fericit, dar cu anii am inceput sa fiu fericit mai greu, mai putine lucruri ma fac fericit.

cu anii am inteles ca nu merit sa traiesc intr-o urna, de aia orasul a incetat sa mai fie pentru mine un loc pe care sa vreau sa-l descopar, s-a transformat intr-un camin cu multi badarani care-si scuipa rasarita si-si arunca gunoiul peste geam afara, s-a transformat intr-un stadion din spatele scolii unde rusii si romanii se bat din cauza unei pizde care oricum se fute cu un strain deja, s-a transformat intr-un parc in care nu e nici o urna si doar tone de amintiri de la petrecerea de duminica. s-a transformat intr-o parcare pentru masini care nu-s de lux, s-a transformat intr-un bar in care citiva rasi pe cap isi cinteresc coaiele care nu le au, s-a transformat intr-o gunoiste cu maidanezi si tintari si miros de cacat si puf de plop jumatate de an, s-a transformat intr-o ruina cu prea multe firme de lux.

am inceput sa caut fericirea peste tot. am inceput sa fac planuri si sa gindesc cum as putea schimba orasul (in secret va spun ca am as putea sa schimb orasul si sa-l fac mai frumos, dar n-am bani si mi-e lene sa ma implic de unul singur, daca va vrea cineva vreodata sa faca orasul mai bun ma poate intreba cum, as putea sa va fac un workshop, dar, iarasi, doar pe bani, prea multe m-au obosit in oras ca sa-l mai ajut gratis) nu sunt un materialist si un meschin, doar ca mi-e lene sa-mi folosesc mintea in chisinau, iar asta-i cel mai trist, pentru ca am un cap mai da doamne, dar, vorba aia, nu-l folosesc la nimic, asta este pricina din care vreau sa plec din moldova. cineva va zice ca fericirea e in noi si ca pot face afaceri si bani si aici si pot fi fericit, da, pot, pot fi fericit si in chisinau, pot sa-mi fac un apartament si sa-mi iau o masina, sa-mi trag o roscata anorexica pe care s-o fut cite 4-5 ore si sa mananc intr-un local kitschios, dar eu nu vreau asta, pot s-o fac, dar problema e c-am citit si vazut prea multe filme, nu mai vreau sa fiu kitsch, fericirea pentru mine a devenit mai complicata. fericirea mea e in lucruri curate, in oameni deschisi, in arhitectura si in strazi largi, in munti si mare, in oameni care-ti zimbesc pe strada, in preturi ok in magazin si in culori, multe, multe culori. cit n-as ascunde asta orasul oricum ramane un oras comunist, chiar daca o sa stringem tot gunoiul si o sa-i vopsim toate gardurile, gunoiul si gardurile din mintea celor 2 generatii n-am cum sa-l scot, n-am bani sa cumpar atita vopsea si atitia saci, dar nici sa platesc chirurgii care ar vrea sa sape in capurile moldovenilor, moldovenii vor fi un popor materialist inca 50 de ani, peste 50 de ani o sa am 77, la 77 o sa am alte probleme si alte chestii ma vor face fericit, asa ca nu se merita atita munca, asta nu vorbeste pesimistul din mine si tocmai realistul. 

de ce nu suntem un popor fericit? pentru ca in concediu cumparam nisip si caramida in loc sa mergem oriunde, pentru ca visam sa cumparam un telefon nou si visam sa futem in masina, pentru ca facem o munca de cacat si o facem de cacat, pentru ca suntem indiferenti si nu ne pasa deloc de vecin, pentru ca suntem egoisti dar zicem ca nu suntem asa, pentru ca ne ascundem dupa reguli pravoslavnice, pentru ca ne iubim mamele dar dam cu piciorul in iubita, pentru ca suntem tripati pe chestii nationaliste si pentru ca rusii vor muri rusi, pentru ca e rapan peste tot, pentru ca facem curat in apartament si aruncam gunoiul in oras (care-i apartamnetul tuturor), pentru ca toate vitrinile si toate geamurile transportului public sunt murdare, pentru ca ne conduc niste curve intolerante, pentru ca nu stim sa gestionam banii, pentru ca suntem robi, pentru ca nu visam mai departe de granitile celor doua riuri care ne-au prin intre ele. 

fericirea e un lucru marunt zic unii. au dreptate. fericirea e un lucru marunt, dar noi vrem lucruri mari, de aia suntem nefericit deseori. eu imi fac singur fericirea, in fiecare zi incerc sa o ridic in picioare, dar cade prea des, are genunchii rosi deja, are rabdare la margine, are si ea grijile ei, totusi o pastrez. pacat si minciuna ar fi daca as spune ca sunt nefericit, sunt fericit mai des decit oamenii acre-i vad in troleu. fac o munca care-mi place, am citiva oameni care ma iubesc, uneori imi ameliorez starea de fericire si mai descopar glandele endorfinale, mai cint in baie, mai am eu niste secrete care ma fac fericit (pentru ca le am numai eu). totusi firea asta artistica intodeauna vrea ceva, as fi vrut sa fiu mai prost. as fi vrut sa fiu prost. se zice ca prostii sunt cei mai fericiti. tu cum esti?

pace.

 

 

Standard

Lasă un răspuns

