cum inteleg eu o carte buna si una proasta. ( foarte subiectiv)

uite ca am implinit un an ieri si, nu stiu cum m-a rupt sa scriu despre PR-ul prost pe care-l au GASTARBEITER-ii.  n-am prea acordat mare atentie acestei sarbatori, un an nu-i mult, dar nici putin nu e. un an este un an. am recitit niste postari si am inteles ca am inceput sa scriu un pic altfel, mai bine sau nu, nu stiu, dar nici nu prea conteaza asta, important e ca este altfel, ceea ce inseamna ca ma schimb, iar asta chiar conteaza.

la servici, adica la radio, sunt prezentator la TRM, (pentru care n-au stiut, ma pot auzi pe http://www.trm.md/ro/rmt de la 9-12 luni-vineri) m-au pus sa fac o rubrica despre carti, o rubrica nu prea clara, pentru ca nicidecum nu pot intelege ce vrea sefa (de cele mai dese ori nici sefii nu stiu ce vor sefii lor si tot asa in spirale) dar trebuie sa fac rubrica, iar asta inseamna ca trebuie sa citesc diferite carti, sau sa-mi amintesc ce-am citit mai devreme. nu prea am timp sa citesc  mult acum, de aia prefer sa-mi reamintesc lecturile vechi.

tot cautind prin coridoarele micului mei cerebel am inteles ca noi, cei care citim, ne impartim in citeva categorii mari, care, de cele mai dese ori, nu se pot intelege intre ele.

1. sunt oamenii care cauta figuri de stil, jocuri de cuvinte, ortografie si filologie de calibru, sunt atenti la traduceri si virgule, nu-i prea intereseaza povestea, mai mult poezia lucrarii.

2. cei care sunt atenti la naratiune si firul ei. citesc romanele sau nuvelele ca pe scenarii de film (categoria mea). ei nu sunt atenti la cum e scrisa cartea ci cit de credibila este povestea pe care incearca sa o spuna autorul. e o poveste despre autor sau e invetie 100%. gindesc in imagini si in tablouri de aia NU au nevoie  de o explicatie lunga si inutila, vor sa li se dea voie sa-si faca singuri scenografia, asa oameni nu prea citesc carti groase, care-s de multe ori prea explicative si redundante.

3. cei care cauta ambele intr-un pachet. asa oameni citesc tot si incearca sa treiere cuvint cu cuvint. chiar daca inteleg ca nu-i prea buna cartea oricum o termina de citit. de cele mai dese ori ei citesc prea mult gunoi.

asta despre cititori. acum hai sa vedem cum putem selecta o carte buna de una rea. si ce inseamna bun sau rau aici. iti dai seama ca cei din categorii diferite nu se vor intelege, pentru ca argumentele lor sunt diferite, desi toate spun acelasi lucru, totusi, n-au sanse sa se simta. un fel de blablabla si tratratra continuu.

am mai observat ca multi vorbesc despre capacitatea creierului si gusturi si alte timpanii inutile la parerea mea. totu-i mult mai simplu. honore si ernest nu pot fi pusi niciodata intr-o oala si nici comparati sau discutati cu argumente pro sau contra. pentru ca honore e perfect pentru prima categorie, iar ernest pentru a doua. pot sa-ti placa ambii, desi mie nu-mi prea plac oamenii care spun ca plac orice, niciodata n-am iubit oameni fara un gust bine stabilit, acesti fluturi nu prea mi se par exemple bune. poti sa le placi pe ambele, dar daca-ti curg mucii dupa irina binder sau umbrele lui grey si imi spui ca-ti mai place mult si Bukowski, prefer sa te trimit in pula.

cum fac eu. citesc prima si ultima foaie si una de la mijloc, la intimplare. daca-mi trezesc interes continui, daca nu, atunci nu. hai sa va dau un exemplu de 2 carti. una buna si una nu. foarte subiectiv.

am citit * hotii de frumusete* de pascal bruckner, care mi s-a parut una proasta. personajele cedeaza foarte usor. nu sunt credibile reactiile si relatiile dintre ei. povestea cu hotul de citate este furata de la Gerard Klein, care a scris o nuvela de 3 pagini, iar bruckner a intins-o pe 40. pentru cei din prima categorie poate fi o carte buna si, nu zic, vor avea suficiente argumente pro, totusi, pentru mine este o carte falsa. este interesant schimbul de ritmuri si metoda in care sunt aruncate personajele de la un punct la altul, dar, in linii mari, este o incercare, un pic fortata, de a vorbi despre metafora frumusetii si cit de departe suntem de a intelege si de a primi frumosul din noi. deci, dincolo de calitatile ei, cu toate trucurile cinematografice, eu, ca si Stanislavskii inainte de premiera, am zis, * nu cred* cind am inchis cartea.

acum, o carte care mi se pare geniala si pe care am citit-o de 6 ori si, vreau s-o recitesc curind. e vorba de *dervisul si moartea* de Mesa Selimovic. n-am sa zic nimic de autor, e un mare necunoscut, dar cine a meritat a ajuns la el de unul singur. este la fel de mare si scrisa la fel de explicativ ca precedenta. este la persoana intia, ca si precedenta. povesteste totul din interiorul personajului, din sufletul lui, prin ochii lui si cu gura lui, ceea ce nu-i prea reuseste lui pascal, parerea mea umila. daca vrei, as putea chiar compara aceste carti, si una si cealalta spun  o poveste absurda si grotesc in inextricabila ei desfasurare. sunt prinsi si aruncati la intimplari eroii in ambele romane, dar cum face asta Selimovic,  doamne, cum face el asta. si dialogurile dintre eroi, indiferent cum e tradusa cartea, ca am citit-o in rusa si romana, nu stiu iugoslava, din pacate. deci,  fratele lui Ahmed Nurudin dispare in circumstante foarte neclare, asta se intimpla in Serbia ocupata de otomani si, dervisul incepe sa caute motivul disparitiei fratelui mai mic. o poveste banal de simpla, dar cum e scrisa si ce iti lasa dupa asta. pe cind la bruckner e foarte incurcat tot, doi nimeresc intr-un accident, ajung la o vila unde stau trei tipi stranii si tot asa mai departe, aia o iau prizoniera pe iubita, care nu-i chiar iubita si, il pun pe scriitorul asta, care nu-i chiar scriitor,sa fure pentru ei si o ….. e mult de povestit aici. daca ai citit cartea ma intelegi, prea multe si nimic totodata. iar la selimovic chiar si daca nu se petrece nimic, oricum ceva se petrece in interiorul lui.

cam asta. am incercat foarte simplu sa va raspund cum o vad eu traba asta cu cartile. modernii baga mult intr-o oala, un amestec de droguri si vodka si bere si tot cacatul intr-o carte, iar asta nu provoaca decit mahmureala si voma, pentru mine, cel putin asa e.

pace

Standard

Lasă un răspuns

