limita de jos a cerului e dupa deal

Posta. 80 lei pachetelul de chibrituri. Planul si deltaplanul.  Cei care fumeaza, stiu. 7-10 lei o bere. Lada. Motanul si oistea. Tradator.  La limita de jos a cerului sau dupa malul transnistrean. Anii 2000. Cam asta despre film in citeva cuvinte.

“Cea mai asteptata pelicula din ultima vreme”, “Primul arthouse moldovenesc”, “Cinematografia basarabeana a facut un pas enorm inainte”, toate astea le-ai citit déjà pe alte bloguri, am sa incerc sa fac o mica analiza a filmului la care am fost si eu ieri.

“La limita de jos a cerului” de Igor Cobileanski, al doilea, dupa „TACHE”, lungmetraj semnat de regizorul basarabean.

Filmul este mai bun decit ma asteptam si mai prost decit mi-as fi dorit.

Este un film lucrat bine. Fara indoiala, este primul film basarabean din ultima vreme, ma refer la lungmetraje, care chiar merita toata atentia. Macar pentru faptul ca regizorul a putut sa-i faca credibili pe actorii de la Teatrul National. Chiar m-am mirat cit de sinceri par unii cind lucreaza cu regizori buni.

Ma uitam la film si ma gindeam: oare ce simt alti actori cind isi vad colegii pe marile ecrane? Cel mai mult mi-a placut Igor Caras, fara indoiala, unul din cei mai buni actori pe care-i avem la moment.  Filmul e sincer si simplu. Tot asa sunt Igor Babiac si Sergiu Voloc.

Am vrut partituri mai complicate pentru eroii principali. Nu m-am prins ca sunt de partea cuiva in filmul asta, iar asta nu-i neaparat un avantaj. Am citit niste articole despre simbolurile din film, unii chiar l-au comparat cu “Don Quijote”, unde personajul lui Igor Babiac ar fi Sancho Panza. Eu n-as merge chiar atit de adinc. Filmu-i mult mai simplu si mai clar, decit mi-am dorit. Am asteptat o explozie, o intorsatura, o culoare, un nerv, dar nimic. Absolut nimic.  Am vrut sa apara Motanul, dar n-a mai venit.

Totusi e un final si un ritm de care déjà s-au plictisit vecinii nostri de peste Prut, dar de care suntem flamanzi aici. “La limita de jos a cerului” a deschis portile, a aratat ca se poate face film aici, desi pe bani straini. Ai nostri n-au inca chef sa investeasca in film, dar important e ca se poate.

Despre ce-i filmul asta totusi?

Fiul unui politist care probabil a murit la datorie, e curierul unui dealer din oras. E indragostit de iubita unui bandit care se fute cu un politist, pentru a-si scoate iubitul din puscarie. Prietenul Gisca vrea sa zboare, dar nicicum nu reuseste. Tipul isi tradeaza prietenia in numele dragostei si cam asa se termina filmul. Filmu-I despre dorinta de a zbura, probabil. Dramele criminale sunt preferatele mele, am vazut citeva sute de filme cu aceleasi incrediente, dar mult mai dinamice si mai complexe. Igor n-a prea fost bandit in tinerete, probabil. Personajele nu-s dezvoltate deloc. Din prima pina-n ultima secunda raman la fel, asta a plictisit un pic. Poate asta au vrut scenaristul si regizorul, sa nu ne descopere oamenii, sa ne lase cu intrebari, dar asta fac toti deja, asa ca-i cam depasita faza.

Filmul merita vazut macar odata. N-am parte de patriotism fals si n-am sa strig ca mi-a placut la nebunie si bine ca se face ceva. Filmu-I bun, dar am vazut multe mult mai bune la aceeasi tema.  Mi-a placut ca Igor a intrat intr-o forma noua pentru el.

Toate personajele din film traiesc o drama, dar niciuna nu-i dusa pina la capat. Toti au o problema, dar nimeni nu rezolva nimic.  Sigur, se vor gasi multi care nu vor fi de acord cu mine, mai ales ca filmul e genul de arta pe care toti o vad diferit.

Dar e bun. Fara indoiala e un lungmetraj la care se va face referire inca mult timp inainte. Acum sa asteptam sa vedem ce va urma.

Vizionare placuta.

Standard

2 gânduri despre „limita de jos a cerului e dupa deal

Lasă un răspuns

