Ce De Ce sau De Ce Ce

O profesoara pe care nimeni n-o asculta, un rapper care a absolvit actoria si face regie la rusi, un scriitor suparacios si sacadat – s-au gandit sa faca o treaba buna impreuna. Astfel a aparut ideea fondarii Centrului de Dramaturgie Contemporana. Adica ce de ce.

Ideea crearii acestui centru ii apartine nemijlocit lui Sava Cebotari. Printre fondatori mai era Dumitru Crudu, care, evident, s-a suparat intr-o zi, a iesit si n-a mai revenit. Mai vine el uneori, la o adica, dar mult mai rar. Dumitru e genul de om care te scoate din prietenii din Facebook, daca ai postat o poza in care i se pare ca arata aiurea. Interesant personaj. Mai e si Dorina Khalil-Butucioc, o doamna destul de draguta si care mi-a fost profa de nu stiu ce, nu mai tin minte. Tin minte doar ca mi-a zis odata ca trebuie sa fac teoria teatrului si regie, nicidecum actorie. Sunt implicate si fetele de la teatrologie, care se spune ca fac critica de teatru. Asa se zvoneste, eu, insa, n-am citit niciodata nimic de ele, desi lumea zice ca ar scrie ceva. Probabil asa si e, nu bag mana in foc pentru scrisul lor, dar faptul ca se implica in acest centru este evident.

Ce inseamna Centrul de Dramaturgie Contemporana? Daca ai un text, cat de cat dramatic, il aduci si ei iti fac un spectacol  lectura pe acest text, dupa care oamenii prezenti in sala il analizeaza.

Sfatul meu e sa organizati aceste lecturi cu oameni departe de teatru. De cele mai dese ori, ei citesc mult mai bine decat multi actori. Inca un sfat – sa nu-i ascultati pe toti si fiecare, dar sa fiti atenti la toate ce vi se spun. Si sa nu va lasati furat de expresia *spectacol-lectura, deoarece acesta este foarte departe de un spectacol adevarat.

Simplu spus, e un loc in care poti face cunoscuta o lucrare dramatica. Iar cu putin noroc, gasesti un regizor. Dar asta doar in cazul in care e buna piesa sau scenariul.

Mai vin uneori si greii pe acolo. Emil Gaju vine destul de des. Cauta piese. Eu nu i-as da niciun text, cu tot respectul pentru dansul. Nu i-as da, pentru ca o sa-l strice. Mai vine si Mihai Poiata cu ideile lui despre un scenariu perfect, dar oprit in anii *80.  Asta-i problema multor batrani si grei care vin acolo, ei toti s-au oprit la Ion Druta si studentii lor la fel. N-are cum sa apara un text bun cu un profesor oprit in anii *80-*90. Intre timp am evoluat, nu neaparat spre bine, dar, cert e, ca am mers mai departe. Ion Druta e bun, dar nu mai e valabil.

Merg destul de des incolo pentru a descoperi oameni noi. Si desi nu ma prea intereseaza textele, ma intereseaza discutiile care urmeaza acestora. Invat multe din ele, pentru ca oamenii spun lucruri interesante atunci cand nu sunt intrebati.  In lume aceste lecturi se fac deja de foarte multi ani, la noi, insa, tinerii nu sunt inca pregatiti pentru ele. De fapt, nici nu sunt interesati, pentru ca lumea vrea spectacol si se plictiseste sa asculte un text, chiar daca-i bun.  Ma mira, totusi, ca merg la Spalatorie si dau peste 50 de lei pentru ceva ce pot vedea gratis. Cam tot asta se intampla si la CDC – stau niste actori si citesc niste texte. Ok, poate la Spalatorie nu tin foaia in mana, dar, in mare parte, e acelasi lucru.

La un an de la nastere, acest Centru a organizat un festival si, ca toate festivalele facute la prima editie, a fost un pic in goana, dar destul de reusit. Au rasunat chiar si cateva nume importante pentru dramaturgie, cum ar fi Alina Nelega de la romani si un neamt pe nume Nis-Momme Stockmann, care ar fi un dramaturg bun la el acasa. Piesa lui nu avea nimic extraordinar, dar fie, uneori e mai mult fum decat foc, mai ales in arta. Mi-a placut piesa din Polonia de Dorota Maslowska.

Admirabila e energia si ambitia acestui proiect, sper ca festivalul lor Verbarium (denumire destul de curiasa) si ei sa creasca, pana cand  intr-o zi vor aparea si texte bune si poate chiar vor fi montate unele din ele. Regula spune ca  o picatura poate gauri stanca.  Confucius era sigur de asta.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s